Valikko Sulje

Yhdistyksen historiaa

Jalkaranta-seuran edeltäjä Jalkaranta-Tapanila omakotiyhdistys perustettiin 1952. 50-luvun Jalkaranta oli sekoitus maaseutua ja esikaupunkialuetta. Vuonna 1971 yhdistyksen säännöt uusittiin ja nimi muuttui Jalkaranta -seuraksi. Alueemme on kehittynyt ja tiivistynyt noista ajoista merkittävästi, mutta säilyttänyt viehättyvyytensä ja viihtyvyytensä.

Jalkaranta on Lahden seudun vanhimpia kyliä. Se mainitaan kirjallisissa lähteissä ensimmäisiä kertoja jo vuonna 1460, jolloin Hollolan käräjillä toimi lautamiehenä Anders Jalkaranda.

Nimensä Jalkaranta on saanut tarinan mukaan aikana, jolloin Hollolan keskiaikaiselle kivikirkolle kuljettiin jumalanpalvelukseen pitkien matkojen takaa Iitistä ja Nastolasta jalkaisinkin. Jalkaranta-nimen on arveltu viittaavan kirkkotien varressa olevaan paikkaan, jossa lepuutettiin ja virkistettiin jalkoja. Nimi saattaa myös viitata rantautumispaikkaan saavuttaessa vesitse.

Jalkarannan vanhin asutus keskittyi Köllin talon ympäristöön. Jalkaranta liitettiin Lahden kaupunkiin vuoden 1933 alueliitoksen yhteydessä. Alueella asuu nykyään runsaat 2800 kotitaloutta.

Osallistu historiikin tekemiseen ja lähetä mielenkiintoisia artikkeleita ja kuvia! Täydennämme mielellämme kotiseututietouttamme ja päivitämme ne myös kotisivuillemme kaikkien tutustuttavaksi.